SAĞLIKLI UYKU SAĞLIKLI YAŞAM

 

İyi bir uyku istiyorsak aşağıda sıralanan konulara dikkat etmeliyiz.

·   Yatmadan önce bir şeyler atıştırmayın. Özellikle şeker ve karbonhidrat içeren şeyleri eğer böyle yaparsanız uykuda iken kan şekeriniz düşecek (hypoglycemia) ve uyku sorunu yaşayabileceksiniz.

·    Olabildiğince karanlıkta uyumaya çalışın. Eğer odada ışık olursa 24 saatlik vücut ritminizi, melatonin ve seratonin üretiminizi bozabilir. Hatta banyoya gittiğinizde eğer mümkünse ışığı açmayın. Eğer birden ışık açarsanız bu uyumanız için gereken melotoninin üretiminin durmasına yol açabilir.

·         Yatağınızın karşısında TV olmasın. TV beyninizi sürekli uyardığı için uyumanızı geciktirecektir.

·         Eğer ayaklarınız üşüyor ya da soğuksa çorapla yatın. Eğer dolaşımınızda bir zayıflık varsa vücudunuzda soğuğu ilk önce ayaklarınız algılar. Hatta bunun gece sık uyanmalarla ilgisi olduğu yönünde iddialar mevcuttur.

·         Sizi rahatlatacak bir şeyler okuyup, dinleyin.

·         Olabildiğince erken yatın, özellikle adrenalin, kendini yenileme ve yüklemeyi gece 23.00 ile 01.00 arasında yapmakta. Aynı saatlerde toksinlerde salınmaktadır. Eğer o saatlerde uyanıksanız toksinler tekrar dolaşım sisteminize girmekte ve sağlınıza zarar vermektedir. Güneş battıktan kısa bir süre sonra uyumak oldukça sağlıklı bir yöntemdir.

·         Yatak odanızda elektromanyetik şeyler bulundurmayın. Özellikle cep telefonunuzu odanızın dışında bırakın. Elektromanyetik alan serotonin ve melotonin salgılanmasını azaltırlar.

·         Yatak odanızın ısısı 21-22 dereceyi geçmemeli. Küçük bir termometre alarak odanıza koyabilirsiniz. Çok sıcak odalar uyumayı zorlaştırır.

·         Yatmadan en az 3 saat önce akşam yemeğinizi yemiş olmalısınız. Böylelikle melatonin ve serotonin üretimini artırmış olursunuz. Birkaç meyve yemek Tryptophan, "Calming chemical" rahatlatıcı kimyasal adı verilen serotonin maddesini beynin salgılamasını sağlar.

·         Kullandığınız ilaçların prospektüslerini mutlaka okuyun. Uyarıcı etkisi olan ilaçlar uyumanızı engelleyebilir.

·         Kafein almayın. Bazı bünyeler kafeinden geç de olsa etkilenmektedir. Yani değil yatmadan önce öğleden sonra içilen bir kahve bile uykunuzu kaçırmaya yetebilir.

·         Saat vb. cihazları yatağınızdan en az 2 metre uzağa taşıyın. Saati özellikle göremeyeceğiniz bir yere koyun.

·         Alkolden kaçının. Alkolün uyuşturucu etkisi geçtiğinde uykuya dalmak zorlaşır. Ayrıca alkol derin uykuya geçmenizi engeller.

·         Gaz yapan ya da mide ağrısı yaparak sizi olumsuz etkileyen gıdalardan uzak durun.

·         Yatağa girmeden en az 2 saat önce son sıvıyı alın. Böylelikle tuvalet ihtiyacınızı yani gece uyku ortasında kalkmayı minimize etmiş olursunuz.

·         Yatmadan önce ılık duş alın. Uyku saatinizi değiştirmeyin. Her gün ve hatta hafta sonları bile yatma ve kalkma saatlerinizde düzenli olun. Böylelikle vücudunuzun uyku ritmini yakalamasını sağlamış olacaksınız.

·         Düzenli egzersiz yapın. Her gün 30 dakika egzersiz iyi bir uykuya yardımcı olacaktır.

·         En iyi uyku için en önemlisi ;''MÜKEMMEL BİR YATAK''